Nu har vi riktiga sommardäck

Nu har Frida varit hos däckhandlaren för att få friktionsdäcken utbytta till riktiga sommardäck. Bilsäljaren hade nämligen glömt att informera om att de bytt ut orginaldäcken till “bättre” friktionsdäck.

Detta har varit ett bekymmer för mig som inte vet om jag ska lyssna på de som säger att ”man ska absolut ha sommardäck” och de som säger “det räcker ju med friktionsdäck om man inte kör så mycket — slit ner dem först”. Hälften av alla jag pratar med säger det ena eller det andra. Min slutsats är att det är lite mer miljövänligt att köra på sommardäck och att jag är väldigt nyfiken på om känslan och räckvidden kommer förbättras.

Friktionsdäck är lite dyrare än vanliga däck så egentligen ska man väl vara glad att de ingick, men risken är att jag kommer fram till att jag varken kan använda däcken på sommaren eller på vintern. Åker man bil på Gotland ska man veta att vägarna inte saltas, och syrran säger att vägarna blir glashala.

I min egen research så säger personer som pendlar samma sträcka som oss att det inte alls är några problem med friktionsdäck på vintern. Även däckhandlaren sa OK till friktionsdäck, så länge man kör med ”Hakkapeliitta”…! Vilket han verkade förvänta sig att vi inte hade. Men det hade vi. Men samma sak där alltså, inga klara besked. Så jag får se hur det blir. Kanske kan vi ändå byta tillbaka till friktionsdäck i vinter och lova att stanna hemma om det är glashalt då.

Min förväntning var att bilen skulle gå bättre och dra mindre el än med friktionsdäcken. Så blev det inte. Förbrukningen ökade och det kändes som något var fel. Det visade sig att däckhandlaren pumpat i “2,5 bar” som är standard, istället för 2,9 som är rekommenderade värdet för denna bil. Helt klart lönsamt att ringa och höra sig för. Nu kom vi överens att pumpa till 3,0 och det har vi gjort. Vi får se om vi kan urskilja något långsiktig förbättring jämfört med friktionsdäcken, men att pumpa 3,0 istället för 2,5 verkar i alla fall vara en klar förbättring.

Även känslan är något bättre. Inte bara för att man känner att man kör med “rätt däck för rätt väglag”, utan även för att bilen verkar gå något mjukare. Troligtvis beror detta på att däcken förut varit pumpade till 3,4 istället för 2,9. Så hade vi vetat detta så hade vi kunnat pröva att minska lufttrycket på bilen och se om den gick skönare redan tidigare.

Tyvärr verkar det inte räcka att köpa en bil och “bara köra”. Man man måste bli expert på detta område också. Vi får se vad nästa utmaning blir. Det har säkert något med laddstolpar eller kablar att göra.

You may also like...